Koncepcja Pracy Przedszkola na lata 2021-2026
Treść
Koncepcja Pracy Przedszkola na lata 2021-2026
Treść
5 letni Program Rozwoju Przedszkola Samorządowego w Tymbarku: 2021 – 2026
Koncepcja pracy przedszkola
Spis treści
I. Misja i wizja Przedszkola
II.Mocne strony placówki
III.Cel główny rozwoju oraz cele szczegółowe
IV.Zadania do realizacji w kolejnych latach.
V. Zarządzanie strategiczne
VI. Podnoszenie poziomu jakości pracy
VII.Promocja przedszkola
VIII.Zarządzanie i organizacja
IX.Ewaluacja programu
X.Postanowienia końcowe
I. Misja i wizja Przedszkola
MISJA
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwarta na potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wielokierunkowy rozwój.
- Przedszkole organizuje Pomoc Psychologiczno- Pedagogiczną na zasadach określonych w stosownym rozporządzeniu celem zaspakajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosuje aktywne metody pracy, innowacje i nowatorskie rozwiązania.
- Baza, estetyka pomieszczeń wpływają na wysoki poziom pracy.
WIZJA
Nasze przedszkole:
- traktuje każde dziecko indywidualnie i podmiotowo,
- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
- tworzy warunki dla indywidualnego i wielokierunkowego rozwoju dziecka,
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
- kształtuje postawy moralne i społeczne,
- przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- organizuje sprawne zarządzanie placówką,
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
II. Mocne strony przedszkola
- Atrakcyjna oferta edukacyjna.
- Autorskie programy własne nauczycieli.
- Organizowanie uroczystości, imprez oraz wycieczek.
- Udział w konkursach, festiwalach, przeglądach, akcjach charytatywnychi społecznych.
- Wysoki poziom pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej.
- Bardzo dobra atmosfera i klimat przedszkola.
- Wysokie, ciągle podnoszone, kwalifikacje nauczycieli.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi.
- Wysoki poziom zadowolenia rodziców - dobra opinia placówki w środowisku tytuł: „Zadowolony konsument".
III. Cel główny rozwoju:
- Umożliwienie dzieciom wykorzystania ich potencjału poprzez właściwie organizowany proces wychowawczo – dydaktyczny oraz podejmowanie przez nauczycieli dodatkowych działań stymulujących rozwój każdego dziecka.
Cele szczegółowe:
- Integrowanie działań wychowawczych dom – przedszkole – środowisko.
- Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Pedagogizacja rodziców w zakresie nakierowania na rozmowę z dzieckiem, pogłębienie relacji rodzic-dziecko.
- Podejmowanie działań ukierunkowanych na rozwijanie aktywności i sprawności fizycznej dzieci, promowanie zdrowego stylu życia.
- Wzmocnienie roli wychowawczej przedszkola poprzez kontynuację działań mających na celu budzenie u dzieci miłości do małej i wielkiej ojczyzny poprzez realizację edukacji patriotycznej.
- Stymulowanie kreatywnych, twórczych działań dzieci.
- Wprowadzanie dziecka w świat sztuki.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, ekologicznych.
IV. Działalność opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza – zadania do realizacji:
zadanie 1: „Wychowanie dziecka w oparciu o wspólny dialog rodziców i nauczycieli” – cele:
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka
- tworzenie warunków umożliwiających dziecku wyrównywanie szans edukacyjnych i wspieranie jego zdolności
- wykorzystywanie w swoich działaniach pomocy specjalistów
zadanie 2: „Wychowanie do bezpiecznego korzystania z technologii multimedialnych” – cele:
- wartościowe wykorzystywanie nowych technologii
- stwarzanie pozytywnych doświadczeń edukacyjnych (dydaktycznych) z ich wykorzystaniem
- wdrażanie do kodowania i programowania
zadanie 3: „Przedszkolak członkiem grupy rówieśniczej” – cele:
- integracja dzieci
- nauka tolerancji i akceptacji
- wdrażanie do bezinteresownego niesienia pomocy
zadanie 4: „Bezpieczny przedszkolak” – cele:
- promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia dzieci poprzez wzbudzanie zamiłowania do sprawności ruchowej
- poszerzanie wiadomości n/t bezpieczeństwa swojego i innych
- kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych
zadanie 5: „Kreatywność. Eksperymenty. Doświadczenia” – cele:
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu i zachęcaniu dzieci do podejmowania działań (np. eksperymentowanie, badanie, odkrywanie)
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez udział w zabawach, zajęciach dydaktycznych, dodatkowych, konkursach, itp.
- dostarczanie dzieciom okazji do przeżywania w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji pozytywnych doświadczeń i poznawania podczas nich siebie
V. Zarządzanie strategiczne
- Przedszkole ma wypracowaną wizję i misję.
- Posiada pięcioletni program rozwoju placówki, który co roku jest modyfikowany i wzbogacany o nowe zadania.
- Przedszkole posiada program profilaktyczny, wychowawczy, ekologiczny, logopedyczny. Programy te są w miarę potrzeb dostosowywane do możliwości i potrzeb dzieci.
- W adaptacji dzieci do warunków przedszkolnych pomaga program adaptacyjny.
- Pracownicy administracji i obsługi uczestniczą w szkoleniach wewnętrznych z zakresu GMP i GHP oraz wdrażają system HACCP.
- Nauczyciele, wychowankowie, rodzice i pracownicy przedszkola uczestniczą w realizacji celów i zadań placówki.
VI. Podnoszenie poziomu jakości pracy przedszkola
- Wszyscy pracownicy placówki dążą do ciągłego podnoszenia jakości swojej pracy. Współpracują ze sobą, a tym samym doskonalą jakość pracy przedszkola.
- Nauczyciele znają zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz priorytety MEN i priorytety Małopolskiego Kuratora Oświaty.
- Nauczyciele współuczestniczą w tworzeniu i modyfikowaniu systemu zapewnienia jakości w przedszkolu.
- Dyrektor zapoznaje radę pedagogiczną oraz rodziców ze sprawozdaniem – wnioskami oraz kierunkiem zmian przeprowadzonego nadzoru pedagogicznego.
- Analizuje się potrzeby i oczekiwania wychowanków, rodziców, nauczycieli i pracowników oraz poziom zaspakajania tych potrzeb i oczekiwań.
VII. Promocja przedszkola
- Współpraca z organizacjami, instytucjami.
- Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców.
- Integracja nauczycieli naszego terenu, wymiana doświadczeń.
- Uczestniczenie dzieci z przedszkola w różnych imprezach, uroczystościach.
- Organizacja różnorodnych konkurencji, zawodów i konkursów: ekologicznego, plastycznego, recytatorskiego, itp.
- Prowadzenie strony internetowej promującej przedszkole: jego działalność, miłą, rodzinną atmosferę; pyszne domowe posiłki; fachową kadrę oraz dobre wyposażenie.
- Prowadzenie profilu przedszkola na portalu społecznościowym Facebook, promującego działania podejmowane w placówce.
- Umieszczanie w serwisie internetowym YouTube filmów / relacji z prowadzonych działań edukacyjnych, artystycznych, itp.
- Informowanie o osiągnięciach przedszkola w mediach.
VIII. Zarządzanie i Organizacja
1. Dyrektor/Nauczyciele
- Nauczyciele znają zadania i zakresy obowiązków.
- Stale diagnozują osiągnięcia dziecka.
- Doskonalą i dokształcają się poprzez kursy, warsztaty, WDN, samokształcenie.
- Nauczyciele znają program rozwoju placówki, ich doskonalenie zawodowe przebiega zgodnie z w/w programem.
- Aktywnie realizują zadania określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
- Gromadzą literaturę metodyczną, bogacą bibliotekę pedagogiczną o nowe pozycje.
- Dbają o pomoce i zabawki – zabawki edukacyjne.
- Stosują aktywne i nowatorskie metody pracy z dziećmi.
- Gromadzą, naprawiają i uzupełniają sprzęt sportowy.
- Pozyskują sprzymierzeńców przedszkola i sponsorów.
- Współpracują z pokrewnymi i sąsiadującymi placówkami oświatowymi.
- Są samodzielni, aktywni i twórczy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
2. Pracownicy administracji i obsługi
- Znają i wywiązują się ze swoich obowiązków.
- Współtworzą z nauczycielami środowisko sprzyjające rozwojowi wszechstronnemu „małego" dziecka – środowisko bezpieczne, estetyczne, czyste i wychowujące.
- Dbają o zdrowe i smaczne żywienie. Wdrażają system HACCP.
- Pracownicy administracji i obsługi znają program rozwoju placówki, pomagają i wspierają nauczycieli przy jego realizacji.
- Angażują się w tworzenie, na swoich stanowiskach pracy, systemu zapewniania jakości pracy placówki.
- Utożsamiają się z przedszkolem, są aktywni, a ich praca jest widoczna i doceniana.
3. Współpraca z rodzicami
Rodzice:
- Uczestniczą w konsultacjach indywidualnych, zebraniach grupowych.
- Informowani są na bieżąco o zachowaniu dziecka w przedszkolu, jego osiągnięciach i trudnościach.
- Uczestniczą w spotkaniach ze specjalistami np.: logopedą, psychologiem, fizjoterapeutą, pediatrą, itp. W miarę potrzeb.
- Biorą czynny udział w organizowanych przez w/w specjalistów warsztatach.
- Korzystają z literatury pedagogicznej (ciekawe artykuły, pozycje z zakresu np.
wychowania, psychologii, itp.). - Promują przedszkole, poszukują sprzymierzeńców i sponsorów.
- Wspólnie z dziećmi biorą czynny udział w realizacji programu edukacyjnego.
- Znają „Statut przedszkola", organizację pracy w placówce, cele i zadania. Znają osiągnięcia i problemy przedszkola.
- Uczestniczą w organizowanych spotkaniach z wychowawcami poszczególnych grup – w celu uzyskania informacji o dziecku i dalszych planowanych działań nauczyciela.
- Współpracują w zakresie organizacji uroczystości.
- Pomagają :
- w doposażeniu sal przedszkolnych w zabawki i pomoce dydaktyczne,
- w drobnych naprawach i remontach,
- zagospodarowaniu terenu przedszkola.
- Są angażowani jako eksperci – lekarz, pielęgniarka, leśniczy, sklepowa, policjant, strażak, itp.
- Reprezentują przedszkole na zewnątrz.
- Mają wpływ na to, co dzieje się w przedszkolu – uroczystości; organizacja zajęć dodatkowych, dostosowanie czasu pracy i przerw pracy przedszkola do zgłaszanych potrzeb; itp.
- Mają poczucie, że przedszkole, do którego chodzi dziecko, jest równocześnie ich przedszkolem.
4.Współpraca ze środowiskiem lokalnym
- W dalszym ciągu kontynuujemy współpracę z:
- Urzędem Gminy,
- Biblioteką Publiczną,
- Przedszkolami: Parafialnym, Prywatnym (udział w konkursach, wymiana doświadczeń)
- Szkołą Podstawową w Tymbarku – program współpracy uwzględniaspotkania dzieci pięcioletnich z przyszłym wychowawcą, zwiedzanie szkoły,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Limanowej,
- Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością „Przystań",
- Policją,
- Strażą Pożarną.
- Zakres współpracy dostosowany będzie do aktualnych warunków epidemiologicznych.
- W dalszym ciągu szukamy partnerów i instytucji, którzy będą wspierać i promować działalność przedszkola.
- Działania mające na celu poprawę warunków działalności placówki
Najbardziej pilnymi pracami budowlano – remontowymi, według przedstawionej niżej kolejności są:
- Kontynuowanie modernizacji ogrodu przedszkolnego wraz z placem zabaw,
- Wprowadzenie zmian mających na celu zapewnienie minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej, zgodnie z art. 6 Ustawy z dnia 19.VII.2019 o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tj. w szczególności:
- przygotowanie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
- umieszczenie wideofonu na wysokości dostępnej osobom na wózku inwalidzkim,
dostosowanie toalety na holu do potrzeb osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi,
- wyznaczenie miejsca postojowego dla osób z niepełnosprawnościami w pobliżu głównego wejścia do budynku,
- umożliwienie nawigacji wewnątrz budynku w szczególności osobom z wadami wzroku oraz słuchu: pętle indukcyjne, wprowadzenie elementów ułatwiających samodzielną orientację,
- Doposażenie sal w zabawki i pomoce dydaktyczne, wymiana mebli.
6. Pozyskiwanie dodatkowych środków pozabudżetowych:
- organizowanie kiermaszów,
- festyny rodzinne,
- pozyskiwanie środków unijnych,
- poszukiwanie sponsorów.
Zakres działań dostosowany będzie do aktualnych warunków epidemiologicznych.
IX. Ewaluacja (po 5 latach)
Ewaluacja odbywać się będzie dwa razy w roku na posiedzeniach Rady Pedagogicznej analityczno-oceniającej. Całościowa ewaluacja odbędzie się po zakończeniu realizacji Programu.
Metodami monitorowania realizacji Programu Pracy Przedszkola będą:
- badania statystyczne:
- badanie dokumentacji przedszkolnej i dodatkowej,
- ankiety i wywiady dla nauczycieli,
- ankiety adresowane do rodziców,
- ankiety adresowane do nauczycieli nauczania elementarnego,
- obserwacje wychowanków,
- przegląd bazy przedszkolnej.
X. Postanowienia końcowe
- Program Rozwoju Przedszkola - Koncepcja, jest otwarta i może ulegać modyfikacji.
- Program Rozwoju Przedszkola - Koncepcja, jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
- Program Rozwoju Przedszkola - Koncepcja, zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
- Zmiany w koncepcji mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
Obowiązuje od dnia : 1 września 2021