Przejdź do treści
Banner Slider 1
Kolaz1
Kolaz2
Kolaz4
Przejdź do stopki

Umiejętności 4 - latka

Treść

Co powinno umieć dziecko, które skończyło 4 rok życia:

 

Czterolatek:


Rozwój społeczny i emocjonalny


• testuje granice i normy

• fantazjuje (ale nadal często nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji)

• zdarza się, że jest zbyt pewny siebie

• uwielbia prowadzić dyskusje

• potrafi być opiekuńczy i współczujący

• bawi się w grupie

• zaczyna się interesować różnicami płci

 

Rozwój fizyczny i motoryczny

 

• w czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa, a nie krojenia)

• ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz

• samodzielnie korzysta z toalety

• myje się, czyści samodzielnie zęby

• ma lepszą sprawność motoryczną, np. narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę

• skacze na jednej nodze

• wspina się na drabiny

• świetnie radzi sobie z trójkołowym rowerkiem

• nakłada nakrętki na słoiki, butelki

• układa puzzle

• bez pomocy schodzi ze schodów

• przeskakuje obunóż przez przeszkodę

• potrafi przejść po linii, stawiając stopę za stopą

• przenosi wodę w kubku, nie rozlewając jej

• odbija balonik, by nie spadł na podłogę (kilka razy)

• prawidłowo trzyma ołówek i kredkę

• buduje wieżę z ośmiu klocków

• potrafi skupić się na jednej czynności

• potrafi rozwinąć papierek z cukierka

 

Rozwój intelektualny


• zna około 1500 słów

• ma jeszcze problem z używaniem zaimków

• rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem

• potrafi policzyć do czterech i więcej

• może pisać pierwsze litery i np. swoje imię

• zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie, jest śniadanie, potem

drugie śniadanie, obiad…

• pyta, co oznaczają różne słowa

• chętnie słucha długich historii

• rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały – duży, suchy – mokry

• zna większość kolorów

• zadaje mnóstwo pytań

• potrafi się bawić w jedną zabawę 10–15 minut

• zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki

• rozróżnia czas

• pamięta imiona i nazwy, np. przedmiotów, zwierząt

• mówi w sposób zrozumiały

• lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr

 

39308