Koncepcja Pracy Przedszkola na lata 2021-2026

Treść

Koncepcja Pracy Przedszkola na lata 2021-2026

 

 

Treść

5 letni Program Rozwoju Przedszkola  Samorządowego w Tymbarku: 2021 – 2026
Koncepcja pracy przedszkola


Spis treści 

I. Misja i wizja Przedszkola

II.Mocne strony placówki

III.Cel główny rozwoju  oraz cele szczegółowe

IV.Zadania do realizacji w kolejnych latach.

V. Zarządzanie strategiczne

VI. Podnoszenie poziomu jakości pracy

VII.Promocja przedszkola

VIII.Zarządzanie i organizacja

IX.Ewaluacja programu

X.Postanowienia końcowe

 

 

I. Misja i wizja Przedszkola


MISJA

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwarta na potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wielokierunkowy rozwój.
  • Przedszkole organizuje Pomoc Psychologiczno- Pedagogiczną na zasadach określonych w  stosownym rozporządzeniu celem zaspakajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosuje aktywne metody pracy, innowacje i nowatorskie rozwiązania.
  • Baza, estetyka pomieszczeń wpływają na wysoki poziom pracy.


WIZJA
Nasze przedszkole:

  • traktuje każde dziecko indywidualnie i podmiotowo,
  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • tworzy warunki dla indywidualnego i wielokierunkowego rozwoju dziecka,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • kształtuje postawy moralne i społeczne,
  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizuje sprawne zarządzanie placówką,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

 


II. Mocne strony przedszkola

  • Atrakcyjna oferta edukacyjna.
  • Autorskie programy własne nauczycieli.
  • Organizowanie uroczystości, imprez oraz wycieczek.
  • Udział w konkursach, festiwalach, przeglądach, akcjach charytatywnychi społecznych.
  • Wysoki poziom pracy  opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej.
  • Bardzo dobra atmosfera i klimat przedszkola.
  • Wysokie, ciągle podnoszone, kwalifikacje nauczycieli.
  • Współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi.
  • Wysoki poziom zadowolenia rodziców - dobra opinia placówki w środowisku tytuł: „Zadowolony konsument".

 

III. Cel główny rozwoju:

  • Umożliwienie dzieciom wykorzystania ich potencjału poprzez właściwie organizowany proces wychowawczo – dydaktyczny oraz podejmowanie przez nauczycieli dodatkowych działań stymulujących rozwój każdego dziecka.

 

Cele szczegółowe:

  • Integrowanie działań wychowawczych dom – przedszkole – środowisko.
  • Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  • Pedagogizacja rodziców w zakresie nakierowania na rozmowę z dzieckiem, pogłębienie relacji rodzic-dziecko.
  • Podejmowanie działań ukierunkowanych na rozwijanie aktywności i sprawności fizycznej dzieci, promowanie zdrowego stylu życia.
  • Wzmocnienie roli wychowawczej przedszkola poprzez kontynuację działań mających na celu budzenie u dzieci miłości do małej i wielkiej ojczyzny poprzez realizację edukacji  patriotycznej.
  • Stymulowanie kreatywnych, twórczych działań dzieci.
  • Wprowadzanie dziecka w świat sztuki.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, ekologicznych.

 

 

IV.   Działalność opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza – zadania do realizacji:

 

zadanie 1: „Wychowanie dziecka w oparciu o wspólny dialog rodziców i nauczycieli” – cele:

- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka

- tworzenie warunków umożliwiających dziecku wyrównywanie szans edukacyjnych i wspieranie jego zdolności

- wykorzystywanie w swoich działaniach pomocy specjalistów

 

zadanie 2: „Wychowanie do bezpiecznego korzystania z technologii multimedialnych”cele:

- wartościowe wykorzystywanie nowych technologii

- stwarzanie pozytywnych doświadczeń edukacyjnych (dydaktycznych) z ich wykorzystaniem

- wdrażanie do kodowania i programowania

 

zadanie 3: „Przedszkolak członkiem grupy rówieśniczej” – cele:

- integracja dzieci

- nauka tolerancji i akceptacji

- wdrażanie do bezinteresownego niesienia pomocy

 

zadanie 4: „Bezpieczny przedszkolak” – cele:

- promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia dzieci poprzez wzbudzanie zamiłowania do sprawności ruchowej

- poszerzanie wiadomości n/t bezpieczeństwa swojego i innych

- kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych

 

zadanie 5: „Kreatywność. Eksperymenty. Doświadczenia” – cele:

- stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu i zachęcaniu dzieci do podejmowania działań (np. eksperymentowanie, badanie, odkrywanie)

- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez udział w zabawach, zajęciach dydaktycznych, dodatkowych, konkursach, itp.

- dostarczanie dzieciom okazji do przeżywania w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji pozytywnych doświadczeń i poznawania podczas nich siebie

 

 

V. Zarządzanie strategiczne

  1. Przedszkole ma wypracowaną wizję i misję.
  2. Posiada pięcioletni program rozwoju placówki, który co roku jest modyfikowany i wzbogacany o nowe zadania.
  3. Przedszkole posiada program profilaktyczny, wychowawczy, ekologiczny, logopedyczny. Programy te są w miarę potrzeb dostosowywane do możliwości i potrzeb dzieci.
  4. W adaptacji dzieci do warunków przedszkolnych pomaga program adaptacyjny.
  5. Pracownicy administracji i obsługi uczestniczą w szkoleniach wewnętrznych z zakresu GMP i GHP oraz wdrażają system HACCP.
  6. Nauczyciele, wychowankowie, rodzice i pracownicy przedszkola uczestniczą w realizacji celów i zadań placówki.

 


VI. Podnoszenie poziomu jakości pracy przedszkola

  1. Wszyscy pracownicy placówki dążą do ciągłego podnoszenia jakości swojej pracy. Współpracują ze sobą, a tym samym doskonalą jakość pracy przedszkola.
  2. Nauczyciele znają zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz priorytety MEN i priorytety Małopolskiego Kuratora Oświaty.
  3. Nauczyciele współuczestniczą w tworzeniu i modyfikowaniu systemu zapewnienia jakości w przedszkolu.
  4. Dyrektor zapoznaje  radę  pedagogiczną oraz rodziców ze sprawozdaniem – wnioskami oraz kierunkiem zmian  przeprowadzonego nadzoru pedagogicznego.
  5. Analizuje się potrzeby i oczekiwania wychowanków, rodziców, nauczycieli i pracowników oraz poziom zaspakajania tych potrzeb i oczekiwań.

 


VII. Promocja przedszkola

  1. Współpraca z organizacjami, instytucjami.
  2. Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców.
  3. Integracja nauczycieli naszego terenu, wymiana doświadczeń.
  4. Uczestniczenie dzieci z przedszkola w różnych imprezach, uroczystościach.
  5. Organizacja różnorodnych  konkurencji, zawodów i konkursów: ekologicznego, plastycznego, recytatorskiego, itp.
  6. Prowadzenie strony internetowej  promującej przedszkole: jego działalność, miłą, rodzinną atmosferę; pyszne domowe posiłki; fachową kadrę oraz dobre wyposażenie.
  7. Prowadzenie profilu przedszkola na portalu społecznościowym Facebook, promującego działania podejmowane w placówce.
  8. Umieszczanie w serwisie internetowym YouTube filmów / relacji z prowadzonych działań edukacyjnych, artystycznych, itp.
  9. Informowanie o osiągnięciach przedszkola w mediach.

 


VIII. Zarządzanie i Organizacja

1. Dyrektor/Nauczyciele

  • Nauczyciele znają zadania i zakresy obowiązków.
  • Stale diagnozują osiągnięcia dziecka.
  • Doskonalą i dokształcają się poprzez kursy, warsztaty, WDN, samokształcenie.
  • Nauczyciele znają program rozwoju placówki, ich doskonalenie zawodowe przebiega zgodnie z w/w programem.
  • Aktywnie realizują zadania określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
  • Gromadzą literaturę metodyczną, bogacą bibliotekę pedagogiczną o nowe pozycje.
  • Dbają o pomoce i zabawki – zabawki edukacyjne.
  • Stosują aktywne i nowatorskie metody pracy z dziećmi.
  • Gromadzą, naprawiają i uzupełniają sprzęt sportowy.
  • Pozyskują sprzymierzeńców przedszkola i sponsorów.
  • Współpracują z pokrewnymi i sąsiadującymi placówkami oświatowymi.
  • Są samodzielni, aktywni i twórczy.
  • Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

 

2. Pracownicy administracji i obsługi

  • Znają i wywiązują się ze swoich obowiązków.
  • Współtworzą z nauczycielami środowisko sprzyjające rozwojowi wszechstronnemu „małego" dziecka – środowisko bezpieczne, estetyczne, czyste i wychowujące.
  • Dbają o zdrowe i smaczne żywienie. Wdrażają system HACCP.
  • Pracownicy administracji i obsługi znają program rozwoju placówki, pomagają i wspierają nauczycieli przy jego realizacji.
  • Angażują się w tworzenie, na swoich stanowiskach pracy, systemu zapewniania jakości pracy placówki.
  • Utożsamiają się z przedszkolem, są aktywni, a ich praca jest widoczna i doceniana.

 

3. Współpraca z rodzicami 

Rodzice:

  • Uczestniczą w konsultacjach indywidualnych, zebraniach grupowych.
  • Informowani są na bieżąco o zachowaniu dziecka w przedszkolu, jego osiągnięciach i trudnościach.
  • Uczestniczą w spotkaniach ze specjalistami np.: logopedą, psychologiem, fizjoterapeutą, pediatrą, itp. W miarę potrzeb.
  • Biorą czynny udział w organizowanych przez w/w specjalistów warsztatach.
  • Korzystają z literatury pedagogicznej (ciekawe artykuły, pozycje z zakresu np. 
    wychowania, psychologii, itp.).
  • Promują przedszkole, poszukują sprzymierzeńców i sponsorów.
  • Wspólnie z dziećmi biorą czynny udział w realizacji  programu edukacyjnego.
  • Znają „Statut przedszkola", organizację pracy w placówce, cele i zadania. Znają osiągnięcia i problemy przedszkola.
  • Uczestniczą w organizowanych spotkaniach z wychowawcami poszczególnych grup – w celu uzyskania informacji o dziecku i dalszych planowanych działań nauczyciela.
  • Współpracują w zakresie organizacji  uroczystości.
  • Pomagają :

- w doposażeniu sal przedszkolnych w zabawki i pomoce dydaktyczne,

- w drobnych naprawach i remontach,

- zagospodarowaniu terenu przedszkola.

  • Są angażowani jako eksperci – lekarz, pielęgniarka, leśniczy, sklepowa, policjant, strażak, itp.
  • Reprezentują przedszkole na zewnątrz.
  • Mają wpływ na to, co dzieje się w przedszkolu – uroczystości; organizacja zajęć dodatkowych, dostosowanie czasu pracy i przerw pracy przedszkola do zgłaszanych potrzeb; itp.
  • Mają poczucie, że przedszkole, do którego chodzi dziecko, jest równocześnie ich przedszkolem.


4.Współpraca ze środowiskiem lokalnym

  • W dalszym ciągu kontynuujemy współpracę z:
  1. Urzędem Gminy,
  2. Biblioteką Publiczną,
  3. Przedszkolami: Parafialnym, Prywatnym (udział w konkursach, wymiana doświadczeń)
  4. Szkołą Podstawową w Tymbarku – program współpracy uwzględniaspotkania dzieci pięcioletnich z przyszłym wychowawcą, zwiedzanie szkoły,
  5. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Limanowej,
  6. Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością „Przystań",
  7. Policją,
  8. Strażą Pożarną.

 

  • Zakres współpracy dostosowany będzie do aktualnych warunków epidemiologicznych.

 

  • W dalszym ciągu szukamy partnerów i instytucji, którzy będą wspierać i promować działalność przedszkola.

 

  1. Działania mające na celu poprawę warunków działalności placówki

Najbardziej pilnymi pracami budowlano – remontowymi, według przedstawionej niżej kolejności są:

  1. Kontynuowanie modernizacji ogrodu przedszkolnego wraz z placem zabaw,
  2. Wprowadzenie zmian mających na celu zapewnienie minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej, zgodnie z art. 6 Ustawy z dnia 19.VII.2019 o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tj. w szczególności:

- przygotowanie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,

- umieszczenie wideofonu na wysokości dostępnej osobom na wózku inwalidzkim,

dostosowanie toalety na holu do potrzeb osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi,

- wyznaczenie miejsca postojowego dla osób z niepełnosprawnościami w pobliżu głównego wejścia do budynku,

- umożliwienie nawigacji wewnątrz budynku w szczególności osobom z wadami wzroku oraz słuchu: pętle indukcyjne, wprowadzenie elementów ułatwiających samodzielną orientację,

  1. Doposażenie  sal w zabawki i pomoce dydaktyczne, wymiana mebli.

 

6. Pozyskiwanie dodatkowych środków pozabudżetowych:

  • organizowanie kiermaszów,
  • festyny rodzinne,
  • pozyskiwanie środków unijnych, 
  • poszukiwanie sponsorów.

 

Zakres działań dostosowany będzie do aktualnych warunków epidemiologicznych.

 


IX. Ewaluacja  (po 5 latach)
Ewaluacja odbywać się będzie dwa razy w roku na posiedzeniach Rady Pedagogicznej analityczno-oceniającej. Całościowa ewaluacja odbędzie się po zakończeniu realizacji Programu.

Metodami monitorowania realizacji Programu Pracy Przedszkola będą:

  • badania statystyczne:

- badanie dokumentacji przedszkolnej i dodatkowej,

- ankiety i wywiady dla nauczycieli,

- ankiety adresowane do rodziców,

- ankiety adresowane do nauczycieli nauczania elementarnego,

- obserwacje wychowanków,

  • przegląd bazy przedszkolnej.



X. Postanowienia końcowe

  1. Program Rozwoju Przedszkola - Koncepcja, jest otwarta i może ulegać modyfikacji.
  2. Program Rozwoju Przedszkola - Koncepcja, jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
  3. Program Rozwoju Przedszkola - Koncepcja, zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
  4. Zmiany w koncepcji mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.

 

Obowiązuje od dnia : 1 września 2021